Skip to content

Aracelis Girmay

Aracelis Girmay nació y se crio en Santa Ana, California. Recibió un bachillerato del Connecticut College en 1999, y luego obtuvo una maestría en poesía de la Universidad de Nueva York. Es autora de La María negra (BOA Editions, 2016), Kingdom Animalia (BOA Editions, 2011), ganadora del premio Isabella Poetry Award y finalista del Premio del Círculo Nacional de Críticos de Libros, y Teeth (Curbstone Press, 2007). En un comunicado para la serie New American Poets, dice acerca de su trabajo: “Espero que los poemas sean canciones a veces. Quiero que los poemas hagan preguntas para involucrar a otras personas, para promover la compasión”. Girmay recibió un premio Whiting en 2015, y la cita de los jueces señala que “su proyecto parece ser nuestra subjetividad profunda y continua, nuestra vulnerabilidad a la historia, a los demás, al deseo y a la creencia en algo grande y duradero a lo que podríamos pertenecer. Aquí hay empatía, juego y valentía, y un tono tanto formal como emocional”. Girmay también es autora de un libro de imágenes basado en el collage, Changing, Changing (George Braziller, 2005). Ha recibido becas de Cave Canem, Civitella Ranieri y el Fondo Nacional para las Artes. Ella enseña y vive en la ciudad de Nueva York.

 

Aracelis Girmay was born and raised in Santa Ana, California. She received a BA from Connecticut College in 1999 and went on to earn an MFA in poetry from New York University. She is the author of the black maria (BOA Editions, 2016), Kingdom Animalia (BOA Editions, 2011), winner of the Isabella Poetry Award and a finalist for the National Books Critics Circle Award, and Teeth (Curbstone Press, 2007). In a statement for the New American Poets series, she says of her work, “I hope the poems are songs sometimes. I want the poems to ask questions. To engage other people. To promote compassion.” Girmay was awarded a Whiting Award in 2015, and the judges’ citation notes that “her project seems to be our deep and ongoing subjectivity, our vulnerability to history, to one another, to desire, and to the belief in something large and lasting that we might belong to. There’s empathy, play, and fearlessness here, and both formal and emotional range.” Girmay is also the author of a collage-based picture book, changing, changing (George Braziller, 2005). She has received fellowships from Cave Canem, Civitella Ranieri, and the National Endowment for the Arts. She teaches and lives in New York City.